Jaarverslag 2011

Lieve mensen,

Hierbij willen we u graag op de hoogte brengen van de ontwikkelingen die het afgelopen jaar binnen onze stichting hebben plaatsgevonden.

Allereerst veel dank aan onze vaste sponsors dat ons een basis geeft om hulp te bieden aan kansarme kinderen, alsook aan degenen die een spontane gift hebben gedaan. Hierbij wil ik extra de donaties vermelden n.a.v. een 40-jarig huwelijksfeest, van de Eiercentrale, de Kringloopwinkel, de Gemeente Heemskerk, Streetwise Heemskerk en last but not least de geweldige bijdrage die de kinderen van de OBS De Vuurtoren uit IJmuiden hebben geleverd, zowel in geld als goederen.
De afgelopen zomer (winter in Zuid Afrika) is aan 63 weeskinderen de ingezamelde kleding uitgedeeld. Vooral de jacks waren zeer welkom!

Zoals beloofd een kort verslag over mijn verblijf in Zuid Afrika bij ons Project Catch in East London.

Wij, mijn schoonzus Magda en ik, maken gedurende twee weken kennis met alle activiteiten en clubs dat Catch biedt aan kinderen, tieners, vrouwen en sinds kort ook aan een groep mannen uit het Township Mzamomhle. Het betreft naschoolse opvang o.a. voor het leren van sociale vaardigheden door middel van sport en spel, handvaardigheden, voorlichting om de kinderen geestelijk en lichamelijk weerbaarder te maken, ochtendschool, naaigroep, praatgroepen en spreekuur voor HIV testen en behandeling.

Daarnaast maken we kennis met hun werk in het township. Maatschappelijk werkers doen huisbezoeken, geven ondersteuning aan gezinnen die kinderopvang bieden zodat moeders uit werken kunnen; medische controle en vervoer naar dokter of ziekenhuis. Ook aan kinderen die op straat zwerven steeds weer de vraag: “waarom ben je niet naar school?”
Catch richt zich het meest op de opvang van verwaarloosde kinderen en wezen. Hier volgen enige indrukken:

Mooi Nieuws!
Tijdens ons verblijf kwamen er 3 grote pakketten met kinderkleding uit Nederland aan. Dit was door kinderen van de OBS De Vuurtoren in IJmuiden ingezameld. In januari hebben we op deze school een lezing gegeven voor de hoogste klassen en een workshop schilderen. Na een tentoonstelling van hun werk hebben alle kinderen hun zelfgemaakte schilderij verkocht. Dit bracht het prachtige bedrag van € 781,90 op. In overleg met Sue Davies zal de kleding voor de nieuwe groep weeskinderen zijn. Van het geld worden schooluniformen gekocht. Zonder uniform wordt een kind niet op school toegelaten. Geweldig bedankt lieve kinderen!!!

Ook had onze stichting KiCoBa voor ons vertrek € 760,- ontvangen van Streetwise Heemskerk. Deze organisatie zorgde jarenlang voor de opvang van kinderen in de sporthal te Heemskerk. Twee jaar geleden werd de sporthal echter gesloten en had Streetwise nog geld in de pot zitten. Ik deed de belofte het geld ook een “sportieve” bestemming te geven.
Bij Catch voetballen iedere week zo’n 100 jongens uit het township Mzamomhle, de “soccerboys”. Ze behalen heel goede resultaten in wedstrijden met andere clubs. Het doel op eigen terrein was door intensief gebruik en enthousiasme verworden tot gatenkaas. U begrijpt het al: een nieuw doel is zeer welkom! Bedankt Streetwise!!!

Tot slot: een slotfeest voor een kleine honderd kinderen die maandenlang trouw iedere week naar een club bij Catch waren gekomen.
Dat werd ballonnen blazen. Magda had een schmink set mee, dus hebben we alle kinderen bij binnenkomst geschminkt. Toen de disco, spellen en een maaltijd waarvoor 30 kg aardappels werd geschild om puree van te maken. Dé traktatie was de kip! Er werden zakjes uitgedeeld voor de kinderen die nog een stukje wilde bewaren. IJs toe en allemaal voldane gezichtjes. Wij hebben er net zo van genoten!

S2T schoolspullen en studiefonds – Sri Lanka
Mede door onze vaste sponsors, die per maand 7,50 euro voor 1 kind storten, kunnen nu 20 meisjes uit kansarme gezinnen, en zij die als wees na de Tsunami in een gezin zijn opgenomen, naar school.
Een extra bedrag maakten we over naar aanleiding van een overstroming in dit gebied, begin van het jaar. Er moesten nieuwe schoolspullen worden aangeschaft en een huisje van een van hen, dat was weggespoeld, is herbouwd. Ook steunen we S2T met het studiefonds voor de jongens in de twee opvanghuizen.

Kinderopvanghuis Imeldahof – Aruba
Met een extra storting van de Kringloopwinkel de Groene Ezel uit Heemskerk konden we 2 koelwaterfonteinen aanschaffen voor Kinderopvanghuis Imeldahof op Aruba.

Mededelingen
Ons bestuurslid Edwin Verhoeven is sinds vorig jaar op Aruba gestationeerd voor een periode van vijf jaar en heeft daardoor zijn bezigheden voor Kicoba tijdelijk moeten opschorten.

De blauwe spiegel – Uitverkocht
In de afgelopen jaren zijn er ruim duizend exemplaren van het boek De Blauwe Spiegel verkocht. Deze roman is opgedragen aan Corrie Baas, oprichtster van Stichting KiCoBa. Het heeft in totaal € 11.500,– voor de stichting opgebracht.
Iedereen die het boek heeft gekocht: Hartelijke dank!!

Rest mij u allen van harte een goede gezondheid toe te wensen met vriendelijke groeten,

Namens het bestuur van Stichting KiCoBa,
Maria Rosenhart- van der Reep,